SEO czyli pozycjonowanie strony w najczęściej używanej wyszukiwarce internetowej na świecie jest źródłem popularności strony, która przekłada się na zysk z jej prowadzenia. Pozycja strony w wynikach wyszukiwania pozwala trafić do witryny większej liczbie użytkowników i zaprezentować im swoje usługi czy produkty, a następnie je po prostu sprzedać. Na ogół przeglądając efekt wpisania frazy w wyszukiwarkę ograniczamy się do kilku pierwszych linków. To właśnie dlatego SEO cieszy się niegasnącą popularnością. Jest to też element budowania świadomości i popularności marki.
SEO to proces
Po podjęciu działań mających na celu optymalizację pod SEO i pozycjonowanie – czy to samodzielnie czy za pośrednictwem firmy świadczącej takie usługi – nie należy spodziewać się natychmiastowych efektów. W zależności od branży czy tematyki witryny na duże efekty trzeba poczekać od trzech miesięcy do pół roku.
Wyniki pozycjonowania nie zawsze są takie same
Zanim przystąpimy do oceny podjętych w kierunku pozycjonowania działań należy uświadomić sobie, że pozycja linku w wyszukiwarce Google może być inna na różnych urządzeniach. Wpływ na to ma przede wszystkim geolokalizacja czyli identyfikowanie przez Google miejsca, w jakim znajduje się nadawca zapytania i sugerowania wyników jej geograficznie bliskich.
Innym czynnikiem warunkującym to, co otrzymamy po wpisaniu frazy w wyszukiwarkę jest personalizacja – usługa polegająca na dostosowaniu wyników do indywidualnych preferencji (ustalanych na podstawie poprzednich zapytań, historii przeglądania, kontaktów oraz danych zebranych przez różne usługi Google). Chcąc sprawdzić efekty pozycjonowania należy się wylogować ze wszystkich usług Google i wyczyścić historię.
Wreszcie wpływ na uzyskane efekty wyszukiwania ma Data Center, z którym połączony zostanie użytkownik. Zaktualizowanie danych pomiędzy DC potrzebuje czasu.
Bezpłatne narzędzia do monitorowania efektów pozycjonowania
Żeby zmierzyć efektywność działań podjętych w celu pozycjonowania nie ponosząc dodatkowych kosztów można skorzystać z narzędzi proponowanych przez samo Google: Google Analytics i Google Search Console.
Google Analytics
To narzędzie służące do analizy statystyk, które pozwala na sprawdzenie nie tyle pozycji w wynikach wyszukiwania po wpisaniu słów kluczowych, co ruchu na stronie. Generuje ono około 80 typów raportów w kilku formatach. GA jednocześnie zbiera dane z nieograniczonej ilości witryn. Najczęściej analizowanymi działaniami gości na stronie są: ścieżki dostępu (skąd przyszli, czy było to wejście bezpośrednie, w efekcie bezpłatnego wyszukiwania, z socialmediów, po kliknięciu w reklamę Google Adds itd.), geolokalizacja, oprogramowanie użytkownika, czas przeglądania i częstotliwość powrotów do witryny, liczbę rozwiniętych podstron, typ urządzenia (mobilne czy stacjonarne). Co istotne, panel ma możliwość podglądu ruchu w czasie rzeczywistym. Google Analytics pozwala obserwować ruch na przestrzeni czasu – wiedząc zatem, kiedy podjęto działania pozycjonujące można zaobserwować, jaki miały one wpływ na liczbę i zachowanie użytkowników na stronie.
Google Search Console
To kompendium wiedzy o witrynie w kontekście pozycjonowania i odbioru strony przez boty indeksujące. Dostarcza informacji o wielu właściwościach witryny, które mają realny wpływ na pozycjonowanie. GSC pozwala między innymi sprawdzić, jak widzą stronę boty indeksujące, wskazuje mocne i słabe strony witryny pod kątem SEO. Wśród narzędzi znajdują się zarówno takie, które monitorują dostępność strony dla Googlebotów i użytkowników jak również informujące o złośliwym oprogramowaniu czy karach nałożonych przez wyszukiwarkę. To także narzędzie umożliwiające kontrolę nad słowami kluczowymi – raportuje, jakie z nich pozwalają łatwo dotrzeć do witryny, sumuje liczbę kliknięć oraz podaje click through rate (współczynnik klikalności). Pośród możliwości Google Search Console warto także wspomnieć o monitorowaniu poprawności wyświetlania witryny na urządzeniach mobilnych i podgląd hiperłączy prowadzących do strony użytkownika.
Płatne narzędzia do monitorowania pozycji w Google
Na rynku nie brakuje także płatnych rozwiązań wspierających działania w zakresie SEO, które jednocześnie oferują możliwość generowania szeregu analiz i statystyk indeksowanej witryny. Często firmy zajmujące się pozycjonowaniem oferują autorskie rozwiązania pozwalające monitorować ruch na stronie. Niezależnie od wybranych narzędzi, a także tego, czy właściciel zleca pozycjonowanie zewnętrznym specjalistom, czy zajmuje się tym we własnym zakresie, kontrola nad procesem jakim jest SEO jest konieczna. Pozwala ona zarówno obserwować i obracać w zysk zachowanie użytkowników rzeczonej witryny jak i wychwycić i niwelować słabe strony.