Strona spadła w wynikach wyszukiwania Google – co robić?

Podczas pozycjonowania stron internetowych co raz większym problemem są kary nakładane przez wyszukiwarkę Google (tzw. filtry). Pozycjonując samodzielnie stronę lub oddając jej pozycjonowanie w niepowołane ręce można bardzo łatwo otrzymać karę. W tym artykule dowiesz się co robić w sytuacji gdy Twoja strona spadła w wynikach wyszukiwania.

Najpierw upewnij się, że z Twoją stroną www jest wszystko w porządku. Koniecznie sprawdź czy wchodząc na Twoją stronę przez wyszukiwarkę Google wszystko jest okej. Ważne jest aby wejść na stronę przez wyszukiwarkę, ponieważ to pozwoli wyeliminować wiele problemów takich jak np. nieodpowiednie przekierowanie czy zła konfiguracja pliku robots.txt. Wiele osób notuje spadki ponieważ ich strona przestała działać np. z powodu nieopłaconego hostingu. Na początku wykluczmy taką możliwość. Jeśli Twoja strona działa jak powinna, oznacza że najprawdopodobniej otrzymałeś karę od Google. Szukając przyczyn kary musimy najpierw sprawdzić jakiego typu karę otrzymaliśmy.

Wyróżniamy 2 podstawowe typy kar od Google:

  • kara ręczna Google
  • filtr algorytmiczny

Tak na prawdę możemy sprawdzić tylko czy otrzymaliśmy kare ręczną Google. Jeśli mamy spadki pozycji i nie kary ręcznej to będzie to oznaczać, że prawdopodobnie otrzymaliśmy filtr algorytmiczny.

Jak sprawdzić czy otrzymaliśmy karę ręczną Google?

Niezbędne jest podpięcie strony do Google Webmaster Tools. Jeśli masz podpiętą stronę to wystarczy, że się zalogujesz, a następnie klikniesz adres swojej strony, potem po lewej stronie w menu „Ruch związany z wyszukiwaniem” > „Działania ręczne„. Napis „W witrynie nie znaleziono ręcznych działań przeciwspamowych.” oznacza, że nie posiadamy kary ręcznej od Google. W innym przypadku mamy opis kary którą otrzymaliśmy. Występuje kilka typów kar ręcznych i jeśli otrzymamy karę ręczną to zobaczymy jej opis.. Kilka słów o filtrze ręcznym: Jest to kara którą otrzymujemy od Google za to, że naruszyliśmy zasady ustalone przez twórców tej wyszukiwarki. Najczęściej ma to związek z linkami prowadzącymi do naszej strony (kara za nienaturalne linki) lub wychodzącymi z naszej strony internetowej. Filtr ręczny jest nakładany na określone słowa kluczowe lub całą witrynę. Jest on bardzo trudny do ściągnięcia i cały proces jest zbyt skomplikowany aby wykonać go samodzielnie bez odpowiedniej wiedzy. Poniżej najważniejsze fakty dotyczące filtra ręcznego.

Co musisz wiedzieć na temat kar ręcznych Google:

  • Pozbycie się kary ręcznej wymaga analizy linków przychodzących do strony oraz pisania próśb do Google.
  • Pisząc prośbę do Google o ponowne rozpatrzenie naszej strony w wyszukiwarce nie otrzymamy pomocy. Jest wysoce prawdopodobne, że nasza prośba nie trafia do człowieka lecz komputerowego algorytmu.
  • Cały proces pozbywania się takiego filtra trwa od kilku do kilkunastu tygodni.
  • Może się zdarzyć tak, że nie uda się nam pozbyć kary ręcznej.
  • Powody nakładania takiej kary są często bardzo niejasne.
  • Często najlepszym rozwiązaniem jest przeniesienie swojej strony internetowej na inną domenę.
  • Możesz skorzystać z usług oferowanych przez firmy zajmujące się pozycjonowaniem, które oferują usuwanie kar Google. Koszt pozbycia się takiej kary to kilkaset do kilku tysięcy złotych zależnie od firmy oraz ilości linków do analizy. Nikt nie jest w stanie zagwarantować skuteczności takiej usługi. Jedyną gwarancją jaką można otrzymać to uzależnienie części opłaty za taką usługę od jej sukcesu – co stosujemy w naszej firmie.
  • Bardzo często pozbycie się kary ręcznej nie skutkuje wyraźnymi wzrostami ruchu i pozycji ponieważ strona posiada dodatkowo filtr algorytmiczny.

Co kiedy nie otrzymaliśmy kary ręcznej? Jeśli nie mamy wiadomości o otrzymaniu filtra ręcznego to prawdopodobnie mamy filtr algorytmiczny. Jeśli monitorowaliśmy pozycje to możemy sprawdzić czy dotyczy jednego słowa kluczowego czy kilku. W obu przypadkach możliwe są inne przyczyny i musimy wybrać inną drogę wyjścia. Tutaj również czeka nas analiza linków oraz czasami pomaga wykorzystanie narzędzia Google disavow tool. Jest wiele opisów radzenia sobie z takim filtrem które możesz znaleźć w internecie.

Ważne fakty na temat filtra algorytmicznego:

  • Wyjście z filtra algorytmicznego czasami jest łatwiejsze, a czasami znacznie trudniejsze niż w przypadku kary ręcznej i nie wymaga kontaktu z Google.
  • Możesz się tylko domyślać jaki jest powód filtra algorytmicznego – nie uzyskasz w tej kwestii informacji od Google.
  • Aby pozbyć się filtra musisz zbadać za co go otrzymałeś lub powierzyć to ekspertowi SEO doświadczonemu w temacie.
  • Mało firm podejmie się pozycjonowania takiej strony, a jeśli się podejmie to może być to nieskuteczne.
  • Zmiana domeny do pozycjonowania często jest najlepszym wyjściem.
  • Gdy do naszej strony nie prowadzi zbyt duża ilość linków, możemy się łatwo pozbyć takiej filtra.
  • Łatwo pomylić filtr algorytmiczny ze spadkiem pozycji wynikającym z usunięcia linków do naszej strony internetowej.

Podsumowanie

Otrzymanie kary od Google jest bardzo bolesne. Często wiąże się z problemami i stratami finansowymi. Nie ma jednak łatwego obejścia takiej sytuacji. Na szczęście obecnie (piszę to w 2018 roku) Google co raz rzadziej rozdaje za równo kary ręczne jak też algorytmiczne i dąży do tego aby ignorować niskiej jakości linki przychodzące do strony zamiast karać za nie. Mimo wszystko problemy z widocznością się zdarzają. W takiej sytuacji jeśli nie masz odpowiedniej wiedzy warto zgłosić się do eksperta SEO.

About the author