Pozycjonowanie filmów na YouTube – jak to się robi?

Pozycjonowanie filmów na Youtube w wielu aspektach przypomina pozycjonowanie stron w Google. Wiele potencjalnych czynników rankingowych pokrywa się. Także w pozycjonowaniu stron na Youtube dużą rolę odgrywają frazy kluczowe (zawarte np. w tytułach i opisach filmów) oraz linki zewnętrzne. Waga poszczególnych czynników rankingowych jest jednak odmienna – o pozycji filmu na YouTube decyduje przede wszystkim zachowanie użytkowników. Pozycjonowanie na YouTube łatwiej przedstawić przy tym jako grupę czynników rankingowych, niż jako systematyczny proces.

Najważniejsze czynniki rankingowe na YouTube

Linki zewnętrzne i portale społecznościowe

Linki zewnętrzne prowadzące do kanałów na YouTube i do poszczególnych filmów są czynnikiem rankingowym. Link building jest jednak mniej ważny, niż w pozycjonowaniu stron internetowych. Zasady są podobne – ważne są sama ilość linków, odpowiednie anchory oraz to, czy linki prowadzą z wartościowych miejsc. Większe znaczenie niż w pozycjonowaniu stron mają portale społecznościowe, w tym obecność filmu na Facebooku i Twitterze, a także w serwisach takich jak Wykop, Reddit i Quora.

Optymalizacja techniczna i długość filmów

Nie istnieje jeszcze możliwość oceny wartości merytorycznej materiałów filmowych. Czynnikiem rankingowym jest jednak prosta do zmierzenia jakość techniczna filmów. Należy więc wgrywać wyłącznie filmy w wysokiej rozdzielczości, co najmniej 720p. YouTube potrafi mierzyć również jakość dźwięku. Czynnikiem rankingowym jest też długość materiału: nie trzeba jednak przesadzać, wystarczy unikać wgrywania filmów krótszych, niż 5-10 minut.

Optymalizacja kanału

Wiele możliwości w pozycjonowaniu filmów stwarza sam kanał na YouTube: łatwo go rozbudować i uczynić atrakcyjnym. Wykorzystajmy więc wszystkie możliwości, które daje Youtube, stosując rozbudowane opisy kanału z odpowiednimi słowami kluczowymi, materiały graficzne, dobrze uporządkowane playlisty i atrakcyjne avatary.

Kanał na Youtube musi żyć. Niezbędne jest więc regularne i częste dodawanie nowych materiałów. To jeden z najważniejszych czynników wpływających na pozycję filmów.

Słowa kluczowe

Słowa kluczowe muszą pojawić się w tytule filmu i w nazwie pliku, najlepiej w mianowniku. W wyrażeniach złożonych trzeba stosować odstępy pomiędzy słowami, zaleca się przy tym myślniki. Unika się natomiast stosowania polskich znaków (w przypadku lżejszych materiałów można użyć przyciągających uwagę emotikon i innych znaków specjalnych). Tytuł powinien być przy tym chwytliwy, przyciągający uwagę – ale zgodny przy tym z tematem materiału.

Frazy powinny też znajdować się także w opisie filmu i kanału. Warto stosować w opisach filmów dodatkowe linki zewnętrzne do zaufanych, wartościowych witryn. Nie jest jasne, w jaki sposób i czy w ogóle wpływają na pozycjonowanie słowa kluczowe zawarte w komentarzach i w dodawanych do filmów transkrypcjach.

W opisach filmów stosuje się też tagi tematyczne. Również one mogą zawierać interesujące nas słowa kluczowe.

Zachowanie użytkowników

Najważniejszy i zarazem najtrudniejszy czynnik rankingowy to zachowanie użytkowników, w tym przede wszystkim liczba wyświetleń, liczba polubień i liczba subskrybentów. Znaczenie ma także ilość komentarzy i czas spędzony przez użytkowników na oglądaniu filmu. Stosunek ilościowy like/dislike ma prawdopodobnie minimalne znaczenie.

Wśród czynników rankingowych wymienia się czasem także obecność Adsense w filmie, jest to jednak wątpliwe.

Jak pozycjonować stronę na YouTube? Ogólne zasady

Jeszcze kilka lat temu możliwe było szybkie i łatwe uzyskanie wysokich pozycji w YouTube: z każdym rokiem trudność pozycjonowania filmów wzrasta jednak, stopniowo dorównując trudności pozycjonowania stron. Wiąże się to oczywiście ze wzrostem liczy użytkowników serwisu, wzrostem ilości zamieszczonych materiałów oraz z rosnącą konkurencją. Konkurują ze sobą nie tylko popularni YouTuberzy, dla których reklamy w YouTube są źródłem zarobku, ale też przedsiębiorstwa, dla których filmy na YouTube są kanałami marketingowymi i sprzedażowymi.

W pozycjonowaniu filmów największe znaczenie ma zdobywanie naturalnego, wartościowego ruchu. Powszechnie stosuje się techniki symulujące ruch naturalny, w tym kupowanie ruchu i like’ów – wydaje się więc, że mogą one być skuteczne. Nie mogą jednak zastąpić ruchu pochodzącego od prawdziwych użytkowników, który przecież w pozycjonowaniu filmów jest nie tylko środkiem, ale także celem. Konieczny staje się więc marketing filmu i kanału, np. na portalach społecznościowych. Bez dobrego contentu i bez dobrego marketingu pozycjonowanie filmów na YouTube jest niezwykle trudne. Powinniśmy się starać np. o bezpośrednie interakcje z komentującymi filmy użytkownikami, próbować wciągnąć ich do rozmowy. 

Paradoksalnie, większe znaczenie niż w przypadku stron internetowych ma w pozycjonowaniu filmów sama ich zawartość. YouTube nie potrafi jej ocenić, ale oceniają ją użytkownicy. Materiały dotyczące produktów i usług powinny być więc nie tylko atrakcyjne wizualnie, ale też rzeczywiście przydatne. W wielu branżach sprawdzają się jednak proste tricki psychologiczne, a nawet pewna krzykliwość w materiałach. W każdym przypadku ważny jest profesjonalny montaż.

Jeśli mamy taką możliwość, dodajmy do naszego filmu transkrypcje – tak w języku polskim, jak i angielskim, a możliwie także w innych językach. Może to znacznie zwiększyć zasięg naszego materiału. W przypadku napisów w języku polskim, zatrzymuje użytkowników na dłużej.

Sprawdzanie i monitorowanie pozycji filmu w Youtube jest mniej wygodne, niż w przypadku stron internetowych. YouTube nie dostarcza narzędzi takich jak Google Search Console, konieczne jest więc korzystanie z zewnętrznego oprogramowania.

Więcej informacji na temat pozycjonowania filmów na YouTube przeczytasz pod adresem: https://semportal.pl/jak-pozycjonowac-filmy-w-youtube/

About the author