Reklama w gmail – jak ją uruchomić?

Reklama w Gmail (Gmail Ads) staje się coraz bardziej popularna – dorównuje skutecznością reklamie kontekstowej Google Ads, a więc reklamom w organicznych wynikach wyszukiwania i na stronach internetowych. Samo wdrożenie reklam w poczcie Gmail nie jest trudne. Efektywna kampania reklamowa wymaga jednak opracowania strategii, której złożoność jest nie mniejsza, niż w innych systemach reklamy kontekstowej w Internecie.

E-mail marketingowy jako forma reklamy

Klasyczne e-maile reklamowe odbierane są przez odbiorców poczty internetowej jako „nachalne”, przeszkadzające w korzystaniu z niej. Inaczej jest w przypadku reklam w poczcie Gmail. Przemyślana forma reklam rozwijanych opracowana przez specjalistów Google sprawia, że zjawisko odrzucenia reklamy i tzw. ślepoty banerowej znacznie się zmniejsza. Reklama w poczcie w Gmail skutecznie zastępuje więc i wypiera nie tylko zwykłe reklamy przez e-mail (mailing), ale także newslettery informacyjne i tzw. szeptankę. Często użytkownicy odbierają ją raczej jako swoiste informacje o nowych i ciekawych produktach i usługach (rodzaj newslettera), niż jako rażące i krzykliwe reklamy.

W porównaniu z innymi formami marketingu w poczcie internetowej reklama Gmail przynosi wiele nowych, ciekawych możliwości. Możliwy jest np. kierowanie maili wyłącznie do określonej grupy klientów z bazy, remarketing (kierowanie reklam do osób, które już wcześniej odwiedzały naszą witrynę i interesowały się naszymi produktami) oraz integracja reklamy z systemem Google Ads i innymi usługami Google. Często szczególnie skuteczne jest prowadzenie klasycznej kampanii Google Ads i kampanii w Gmail jednocześnie.

Podstawową zaletą reklam w poczcie Gmail jest jednak doskonała widoczność naszych reklam. Gmail ma 1,5 miliarda użytkowników na świecie i kilkanaście milionów w Polsce. Umożliwia łatwe kierowanie reklam polskich firm także do klientów zagranicznych. Reklamy nie są wyświetlane jedynie użytkownikom płatnej poczty G Suite.

W odróżnieniu od dawniejszych form reklamy w poczcie internetowej, reklama w Gmail to reklama kontekstowa. Google zbiera informacje dotyczące użytkowników, które mieszczą się w jego polityce prywatności. Od 2017 roku Google wycofuje się jednak z automatycznej analizy samej treści maili. Przydatne reklamodawcom dane dotyczą np. wieku, płci, lokalizacji, języka i zainteresowań odbiorcy wiadomości. Umożliwia to precyzyjne targetowanie reklamy, dotarcie właśnie do tych grup odbiorców, na których nam zależy: a więc reklamę jednocześnie tanią i skuteczną.

Do wyboru reklamy w Gmail skłaniają nas także obostrzenia w polityce prywatności. Klasyczny mailing nie jest już tak łatwy, jak kiedyś – ze względu na trudności prawne (RODO). Reklama w Gmail pozwala ominąć tę problem.

Uruchomienie reklam w poczcie Gmail

Uruchomienie kampanii reklamowej w Gmail-u wymaga dostępu do panelu Google Ads, z którego poziomu planuje się, tworzy i analizuje także Gmail Ads. Panel umożliwia również określenie budżetu na reklamę – nawet w ujęciu dziennym. Możliwe jest tak tworzenie reklam w samym panelu (za pomocą szablonów), jak i ich upload z dysku.

Zaletą kampanii reklamowych w Gmail jest też możliwość wygodnej kontroli nad formą reklam, nad budżetem oraz nad samą skutecznością reklam. Google dostarcza reklamodawcom nowatorskich narzędzi analitycznych, które umożliwiają szczegółową analizę tak konkretnych reklam, jak i całej kampanii. Formę graficzną reklam w Gmail łatwo dostosować też do telefonów komórkowych i innych urządzeń mobilnych.

Po uruchomieniu reklam mamy dostęp do wielu formatów: Google stale eksperymentuje z nimi i wprowadza nowe. Obecnie do najpopularniejszych należy format GSP (Gmail Sponsored Promotion). Pozwala on na kierowanie do konkretnych odbiorców wysoce spersonalizowanych komunikatów reklamowych. Typowy format reklamy składa się z teasera (reklamy zwiniętej dostępnej w skrzynce odbiorczej – np. w zakładach „oferty” i „społeczności”) oraz z rozwiniętej reklamy właściwej.

Podobnie jak w Google Ads, w poczcie Gmail nie płaci się za wyświetlenia reklamy, ale za kliknięcia w nią. Reklama w Gmail występuje więc w modelu PPC (pay per click).

Uruchomienie reklamy w Gmail jest więc łatwe, jej koszty są niskie, a dostarczane narzędzia bogate i przejrzyste. Dobre rozplanowanie budżetu, opracowanie graficzne i treściowe reklam oraz analiza skuteczności i optymalizacja reklam wymagają jednak czasu i doświadczenia. Podobnie jak w przypadku Google Ads, efektywność kampanii zwiększa znacznie powierzenie jej agencji SEO. W Polsce reklamami Gmail zajmuje się wciąż jednak stosunkowo niewielu specjalistów.

Skuteczna kampania reklamowa w poczcie Gmail

To, że reklama widoczna jest dla użytkownika w zwiniętej formie stwarza konieczność stworzenia wyjątkowo chwytliwego sloganu. Skłoni on odbiorcę wiadomości do rozwinięcia reklamy i kliknięcia w nią. Dobry slogan reklamowy ma podstawowe znaczenie dla reklamy w Gmail. Pewnym ograniczeniem reklam w Gmail są więc duże wymagania na etapie kreowania reklamy.

Skuteczność kampanii reklamowej w Gmail opiera się na wykorzystaniu wszystkich możliwości danych reklamodawcom przez Google. Zainteresowania użytkowników wskazują na ich intencje zakupowe. Słowa kluczowe i kategorie reklamy pozwalają na jej dostosowanie do treści maila (możliwość ta jest jednak obecnie ograniczana). Szczególnie ciekawe są „zdarzenia z życia”, czyli możliwość dotarcia z reklamą do odbiorcy w czasie ślubu, przeprowadzki i innych ważnych zdarzeń w jego życiu. Listy klientów (odbiorców reklam), które możemy tworzyć w panelu, są przejrzyste i wygodne. Dysponujemy też kilkunastoma narzędziami do tworzenia raportów.

W przypadku reklam w Gmail szczególnie ważna jest także ich forma graficzna. Komunikat reklamowy w wiadomości pocztowej jest zwięzły, opracowanie grafiki, tekstów i sloganów reklamowych przebiega więc odmiennie, niż w innych formach reklamy w Internecie. Warto pamiętać, by reklamy w e-mailach nawiązywały graficznie tak do wyglądu naszych stron internetowych, jak i do samych oferowanych produktów i usług. Istnieje możliwość tworzenia reklam w HTML, co pozwala na pełną kontrolę nad ich wyglądem. Reklamy można jednak tworzyć także za pomocą dostarczanych przez Google szablonów (z elementami graficznymi takimi jak eleganckie buttony).

Jeśli reklama jest interesująca dla klienta, ma on do niej stały dostęp. Może ją np. zapisać w zakładkach oraz łatwo przesłać do innych odbiorców.

About the author