Google Merchant Center umożliwia specyfikację danych o produktach, które oferują sklepy internetowe. Stanowi też system zarządzanie informacjami o produktach, które dostępne są w wyszukiwarce Google Shopping. Poprawne i wygodne zarządzanie informacją o produktach wymaga tworzenia plików produktowych. Pliki produktowe Google Product Feed nie tylko są konieczne do obsługi Google Merchant Center i Google Shopping, ale też umożliwiają wygodną integrację z platformami, na których działają sklepy internetowe, np. z WooCommerce. Kampanie reklamowe produktów w Google Shopping łączy się często łącznie ze standardowymi kampaniami Google Ads.
Google Product Feed trzeba odróżnić od Google Feed/Google Discover, które są dostarczanym przez Google spersonalizowanym czytnikiem artykułów, newsów i materiałów video.
Pliki produktowe – krótkie wprowadzenie
Pliki produktowe są to zestandaryzowane dokumenty w formacie .xls lub .csv, a nawet .txt, które zawierają szczegółowe informacje o produktach, a często też ich zdjęcia lub linki do nich. Poprawny plik produktowy umożliwia sprzedawanie produktów ze sklepów internetowych w usłudze Google Shopping. Analogiczne rozwiązania stosują popularne polskie platformy sprzedażowe i porównywarki produktów, takie jak Ceneo, Skąpiec i Nokaut. Pliki produktowe to podstawa e-commerce: stosują je wyszukiwarki produktów, porównywarki cen, sieci afiliacyjne, portale społecznościowe i wszelkiego rodzaju agregatory informacji produktowych. A od niedawna pliki produktowe pozwalają na darmową obecność sklepu w zakładce „Zakupy” w wyszukiwarce Google.
Możliwe jest także ręczne tworzenie informacji o produktach, jest to jednak nieefektywne rozwiązanie. Pliki produktowe pozwalają na szybką i częściowo zautomatyzowaną aktualizację informacji o właściwościach i cenach produktów, które znajdują się na stanie sklepu internetowego. Umiejętność ich tworzenia jest niezbędna także dla właścicieli niewielkich sklepów internetowych.
Pliki produktowe Google Feed
Google stawia wysokie wymagania przed plikami z danymi o produktach. Nie wszystkie rodzaje produktów są przy tym obsługiwane – wiele z nich jest wykluczona z Google Shopping. Nie można więc tworzyć plików produktowych nie tylko o wyrobach tytoniowych, alkoholu i produktach związanych z hazardem, ale także o pojazdach, produktach finansowych i – przede wszystkim – o usługach, tym, czego nie można sprzedać bezpośrednio w sklepie. Istnieją tak wymagane, jak i opcjonalne atrybuty określające produkty w plikach danych produktowych Google Product Feed. Pliki przesłać można do Google Merchant Center bezpośrednio z konta lub przy pomocy FTP, SFTP i Google Cloud Storage. Istnieją także zaawansowane opcje przesyłania plików.
Tworzenie plików produktowych Google Product Feed
Tworzenie plików wymaga oczywiście aktywnego konta w Google Merchant Center. Konto to powinno być powiązane ze stroną internetową sklepu oraz z innymi usługami Google, takimi jak Google AdWords. Weryfikacja powiązania konta Google Merchant Center ze stroną sklepu przebiega podobnie, jak w przypadku Google Analytics i Google Search Console. Przed stroną sklepu stawia się jednak także inne wymogi – konieczne jest np. wdrożenie certyfikatu SSL oraz dokładne dane kontaktowe.
Proste pliki produktowe można stworzyć bezpośrednio w Google Merchant Center. Tworzone są one za pomocą Arkuszy Google, programu przypominającego swoimi funkcjonalnościami Excel, służącego do tworzenia arkuszy kalkulacyjnych. Stwarza to jednak problemy z realizacją stawianych przez Google wymagań oraz z poprawnym formatowaniem danych – zwłaszcza w przypadku stosowania dużej ilości często zmieniających się i złożonych plików produktowych. Powstało więc także specjalistyczne oprogramowanie do tworzenia plików produktowych Google, dostarczane przez firmy zewnętrzne. Pomocne mogą być także wtyczki integrujące Google Merchant Center z WooCommerce i innymi platformami e-commerce.
Pliki stworzyć można w wielu formatach. Google nie akceptuje plików o rozszerzeniach .xls i .csv, przed wysłaniem trzeba je więc przekonwertować na pliki tekstowe (.txt). Możliwe jest także zastosowanie plików .xml. Przesyłane pliki można kompresować w formatach .zip i .gz.
Specyfikacja danych o produktach w Google – Wymagane atrybuty produktów
Niektóre informacje o produktach (atrybuty produktów) są wymagane w każdym pliku produktowym Google Product Feed i nie można z nich zrezygnować. Należą do nich:
- identyfikator
- tytuł
- opis
- link do produktu w sklepie
- link do zdjęcia produktu
- informacja o bieżącej dostępności produktu
- cena
- marka (z wyjątkiem niektórych produktów takich jak książki i filmy)
- gtin – Globalny Numer Jednostki Handlowej lub (w przypadku braku gtin) mpn, przypisany przez producenta numer katalogowy
- stan produktu (w przypadku rzeczy używanych)
- informacja o produktach tylko dla dorosłych
- w niektórych krajach: informacje podatkowe i informacje o opakowaniach zbiorczych
- informacje o sposobie dostawy
- w przypadku odzieży: informacje o stosowanych materiałach, kolorach i docelowej grupie wiekowej
Są to więc podstawowe informacje o produktach, stosowane powszechnie także w innych niż Google Product Feed plikach produktowych. Istnieje także wiele informacji opcjonalnych, które można podać w pliku. Tak atrybuty wymagane, jak i opcjonalne opisuje się w sposób zwięzły, korzystając ze standardowych parametrów. Nie znaczy to jednak, że każdy plik produktowy trzeba tworzyć w ten sam sposób: sposób tworzenia opisów, właściwe stosowanie parametrów i dobór atrybutów opcjonalnych w pliku produktowym należy już jednak do jego optymalizacji.
Optymalizacja plików Google Product Feed – Kampanie reklamowe oparte na plikach produktowych
W kampaniach reklamowych opartych na plikach produktowych liczy się nie tylko stawka za reklamę, ale także jakość opisu. Oba parametry są tak samo ważne. Wyszukiwanie produktów w Google przypomina wyszukiwanie informacji w wynikach organicznych – także opiera się na słowach kluczowych. W przypadku pozycjonowania stron internetowych, roboty indeksujące opierają się na frazach zawartych w treści strony, w nagłówkach oraz w jej adresie. W przypadku produktów algorytm Google analizuje natomiast słowa kluczowe zawarte właśnie w pliku produktowym, w tym zwłaszcza w atrybucie title (nazwa produktu) i w atrybucie description (opis produktu).
Maksymalna długość tytułu to 150 znaków, a maksymalna długość opisu to 5000 znaków. Atrybuty te trzeba więc tworzyć rozważnie, unikając zbędnych informacji. Unikać w opisie należy zwłaszcza słów związanych z zakazanymi kategoriami produktowymi, takimi jak alkohol i leki – może to doprowadzić do automatycznego odrzucenia produktu. Szczególnie częstym błędem jest informowanie w plikach produktowych o „właściwościach leczniczych” żywności.
Tym, co najsilniej przyciąga uwagę klientów jest grafika i nazwa produktu (atrybut title). Zdjęcie powinno być niewielkie, ale ładne i wyraźne – warto przetestować jego wygląd na telefonach komórkowych. Tytuł powinien być zwięzły i konkretny, ale także chwytliwy, musi też zawierać najważniejsze słowa kluczowe. Warto umieścić w nim markę produktu oraz informacje o kolorach i wymiarach. Opis powinien być oczywiście pozbawiony błędów ortograficznych i literowych oraz wyrażeń w językach obcych. To, czy piszemy go „dla robotów” (sztucznie szpikując frazami), czy „dla ludzi” (tak, by zachęcić ich do zakupu) zależy od specyfiki branży, zazwyczaj najlepiej sprawdza się jednak próba wypośrodkowania obu tych sposobów.