Co to jest anchor tekst i jakie ma znaczenie dla SEO?

Anchor tekst – termin, który powinien znać każdy, kto myśli o tworzeniu treści w Internecie. W każdym razie z pewnością ten, którego teksty i witryna mają zostać przez kogokolwiek znalezione. No chyba że jesteś Szafrańskim, Lewandowskim lub inną, znaną osobistością. Zakładamy jednak, że nie, a więc dobrą praktyką będzie dokładne zapoznanie się z tematem, zanim rozpoczniemy proces tworzenia jakiejkolwiek witryny.

Co to jest anchor tekst?

Zacznijmy od najprostszej definicji, którą zrozumie nawet najbardziej początkująca osoba. Anchor tekst to nic innego jak fragment tekstu, który został wyróżniony z artykułu zazwyczaj poprzez inny kolor czcionki, pogrubienie lub kursywę. Po kliknięciu na ten obszar zostaniemy przeniesieni na inną stronę internetową lub podstronę. Dzieje się tak, ponieważ pod tekstem ukryty jest link niewidoczny dla oka przeciętnego Kowalskiego. Jest on jednak bardzo dobrze rozpoznawalny przez każdego, kto zna podstawy html.

Jak zrobić anchor tekst?

Najprostszym sposobem, który pozwoli na szybkie stworzenie anchor tekstu, jest skorzystanie z generatora. W Internecie znajdziemy mnóstwo stron, które wykonają za nas niemal całą pracę. Jeśli jednak znane nam są podstawy html lub nie ufamy przypadkowym stronom, wówczas należy skorzystać z następującego schematu:

<a href="https://www.stronadocelowa.pl/">ANCHOR TEKST</a>

gdzie:

  • <a – jest to tag, który otwiera kod;
  • „https://www.stronadocelowa.pl/” – jest to link do strony, na którą chcemy przekierować użytkownika;
  • ANCHOR TEKST – jest to tekst, który wyświetli się przeciętnemu Kowalskiemu podczas czytania artykułu;
  • </a> – jest to tag, który zamyka kod.

Dlaczego anchor tekst jest ważny w SEO?

Wyszukiwarka Google korzysta z wielu danych i na tej podstawie decyduje, na którym miejscu wyświetlić stronę internetową po wpisaniu danej frazy przez użytkownika. Jednym z takich wskaźników jest anchor tekst. Dlatego też nie można go ignorować podczas optymalizacji witryny. Chyba że chcemy spać na ostatnie miejsce listy wyszukiwania. Jeśli masz taki cel – powodzenia! Zakładamy jednak, że zależy Ci na „byciu znalezionym”. Dla algorytmów Google kluczowe znacznie ma to, jaka fraza znajduje się w kodzie. Przykładowo jeśli anchor tekst w kodzie html będzie brzmiał „noclegi w Zakopanem”, wówczas wyszukiwarka uzna, że strona, do której kieruje link, poświęcona jest wynajmowi w stolicy Tatr.

Na tym etapie można by pomyśleć: „Okej, biorę się za robienie anchor teksów. Do końca miesiąca zrobię 100 i wyląduję na pierwszej stronie w Google”. Niestety to działało dekadę temu. Dzisiaj jest natomiast doskonałym przepisem na to, jak skutecznie zepsuć swoją stronę. Obecnie algorytmy wyszukiwarki są o wiele bardziej inteligentne, niż mogłoby się nam wydawać. Dlatego też dużo bardziej liczy się jakość anchor tekstów niż ich liczba. Przede wszystkim ważne jest to, aby pochodziły z dobrego źródła oraz zostały odpowiednio opisane. Specjaliści radzą, aby tekst nad linkiem miał nie więcej niż 60 znaków. Z drugiej strony zbyt krótka fraza również może zostać niemile potraktowana przez wyszukiwarkę. Ważne także jest to, aby anchor tekst został jak najbardziej naturalnie wbudowany w tekst.

Rodzaje anchor tekstów (klasyfikacja SEO)

Mogłoby się wydawać, że anchor tekst to anchor tekst i nie ma potrzeby szczegółowego rozpisywania się na ten temat. Nic bardziej mylnego! Możemy wyróżnić aż 5 typów, z których warto korzystać i jednocześnie mieć świadomość tego, jak wpływają na pozycjonowanie strony. Oto one.

  • Exact Match, zwany także anchorem sprzedażowym. Jest to fraza kluczowa, na którą pozycjonujemy naszą stronę. Choć są one bardzo cenne, to należy uważać na ich ilość. Zbyt duża może zostać uznana za próbę manipulacji, co w konsekwencji poskutkuje karą nałożoną przez wyszukiwarkę. Przykład: noclegi w Zakopanem.
  • Partial Match, zwany także anchorem półsprzedażowym. Jako że nadmierne stosowanie anchorów sprzedażowych może prowadzić do nałożenia sankcji przez Google, stosuje się rozbudowaną frazę kluczową lub odmienioną. Również wpływa ona pozytywnie na SEO, a ponadto oddala widmo pogrzebania naszej ciężkiej pracy. Przykład: noclegu w Zakopanem, noclegi w magicznym Zakopanem.
  • Zero Match. Nie jest to fraza kluczowa ani nic bezpośrednio związanego ze stroną, na którą przeniesie się użytkownik po kliknięciu na frazę. To hasła mające zachęcić użytkownika do wykonania określonej akcji. Przykład: tutaj, kliknij.
  • Anchor Text Branded. W tym przypadku anchor tekst to nie fraza kluczowa, a nazwa marki. Dzięki takiemu zabiegowi możemy zbudować jej świadomość, a także wpłynąć na wysokie pozycjonowanie.
  • Link URL. W przypadku tego anchor tekstu użytkownik widzi link, na który zostanie przekierowany. W zależności od jego rodzaju może nawet nie wiedzieć na jakieś stronie się znajdzie. Jego wykorzystanie jest jednak znacznie lepszą opcją niż nadużywanie Exact Match.

Jakie anchory stosować przy pozycjonowaniu?

Na to pytanie odpowiedź jest bardzo prosta. Przede wszystkim jak najbardziej zróżnicowane. Nie ulega wątpliwości, że Exact Match będzie dużo bardziej wartościowy dla wyszukiwarki niż Zero Match, jednak nadużywanie któregokolwiek z nich może doprowadzić administratora strony do dużych kłopotów. Co ważne, nie należy lekceważyć wartości żadnego z powyższych anchor tekstów, ponieważ ich różnorodność daje algorytmom jednoznaczną wiadomość, że dana witryna to nie spam. Na co jeszcze warto zwrócić uwagę? Na to, aby każdy anchor był odpowiednio opisany. I tutaj znowu powracamy do zasadniczej kwestii, czyli lepiej mniej, a dobrze. Ponadto stworzenie silnej pozycji danej strony w wyszukiwarce Google’a wymaga linkowania zarówno wewnętrznego, jak i zewnętrznego. Z tego powodu warto zadbać o to, aby linki kierujące do witryny pochodziły zarówno z niej samej, jak i innych wartościowych platform.

Czego unikać?

Przede wszystkim tego, co mogłoby zostać uznane w oczach Google za nieetyczne. Takie działania jak spamowanie linkami czy tworzenie sztucznych stron i umieszczanie na nich anchor tekstów nie działają już od dawna. Bardzo dobrze, ponieważ Internet to nie śmietnik i każdemu z nas powinno zależeć na tym, aby pojawiały się w nim wartościowe treści. W tym artykule pojawiło się wiele przykładów działań, od których lepiej trzymać się z daleka. Na co jeszcze zwrócić uwagę? Ważna jest poprawność językowa. Wyszukiwarka Google to inteligentny algorytm. Niekoniecznie trzeba więc wpisywać „stomatolog Warszawa prywatnie”, aby być pozycjonowanym na tę frazę. Ba, jest to wręcz praktyka mocno przestarzała, którą wiele osób wciąż z jakiegoś powodu stosuje. Nie warto także przesycać artykułów treściami sprzedażowymi typu „kup”, „kliknij tutaj”. O ile taki pojedynczy zwrot, pod którym będzie się krył link, zostanie pozytywnie odebrany przez algorytmy, o tyle spamowanie na pewno nie spotka się z pozytywnym odzewem. Niedopuszczalna jest także sytuacja, w której pod anchorem będzie krył się odnośnik zupełnie niezwiązany z jego treścią. Na to algorytmy również już nie dają się nabrać. Etycznie, etycznie, etycznie – tak właśnie należy postępować z anchor tekstami, aby cieszyć się wysoką pozycją w Google i względami sztucznych algorytmów.

About the author