Pytanie o możliwe granice promocji poszczególnych adwokatów i kancelarii prawnych budzi coraz większe kontrowersje i wywołuje ożywione dyskusje. Środowisko prawnicze jest w tym temacie podzielone, ponieważ jedna grupa uznaje całkowity zakaz reklamy, druga natomiast próbuje przemycić kilka niezbędnych informacji o swojej działalności.
Co prawo cywilne mówi o reklamie adwokatów?
Ograniczenia, jakie dotyczą reklamy w działalności adwokatów wynikają bezpośrednio ze Zbioru Zasad Etyki Adwokackiej i Godności Zawodu (Kodeksu Etyki Adwokackiej) uchwalonej przez Naczelną Radę Adwokacką 10 października 1998 roku. Zgodnie z art. 23 adwokatów obowiązuje bezwzględny zakaz korzystania z reklamy. Jednak od reklamy należy odróżnić dozwoloną informację o adwokacie, pod warunkiem, że przekaz jest zgodny z prawem. Sama informacja musi być przekazywana zgodnie z poszanowaniem tajemnicy zawodowej i nie może być ukierunkowana na udzielenie adwokatowi konkretnego zlecenia.
Jak zatem adwokaci mogą się reklamować?
Dozwolone sposoby informowania, według art. 23 pkt. 2 ograniczają się do możliwości:
- umieszczania informacji na dokumentach służbowych,
- wysyłania oferty w postępowaniu o charakterze przetargu lub konkursu,
- złożenia oferty na życzenie klienta,
- zamieszczania informacji prasowych związanych z pomocą prawną. Tutaj dodatkowym warunkiem jest zamieszczenie tylko i wyłączenie tych danych, które zostały umieszczone w Kodeksie Etyki,
- zamieszczanie wpisów w książkach telefonicznych,
- przesyłanie informacji za pomocą środków komunikacji na życzenie klienta,
- oznaczenia siedziby,
- wydania informatorów,
- umieszczania informacji na stronach internetowych, w katalogach i wyszukiwarkach.
Obecnie poszukiwanie adwokata przez internet jest prostsze niż kiedyś, jeśli więc szukamy na przykład adwokata prawa karnego znajdziemy go dosłownie w kilkanaście minut.