Jak dobrać słowa kluczowe do reklam Google Ads?
Kampania reklamowa w Google Ads w dużej mierze zależy od prawidłowego dopasowania słów kluczowych. Jej skuteczność jest ściśle uzależniona od wpisanych fraz. Profesjonalna optymalizacja SEO również w znaczącym stopniu opiera się na doborze słów kluczowych. Statystyki reklamowe jednoznacznie wskazują, że określenie właściwych słów kluczowych może znacznie poprawić wyniki marketingowe PPC (pay-per-click). Działa to dwutorowo i jest uzależnione od prawidłowego badania słów kluczowych i ich grupowania. Pozwala to na uzyskanie lepszych wyników przy jednocześnie niższych kosztach reklamy w Google Ads.
Narzędzia do właściwych słów kluczowych w Ads
Jeśli pracuje się przy tworzeniu całkiem nowej kampanii reklamowej w Google, ale też w sytuacji, której chce się poprawić tę, która już trwa, dobrym pomysłem jest skorzystanie z narzędzia generującego frazy kluczowe. Jednym z bezpłatnych i całkiem dobrych narzędzi jest darmowy WordStream, który został stworzony z myślą o użytkownikach Ads. Można połączyć nawet oba konta, aby uzyskać spersonalizowane dane dotyczące kosztów i konkurencji, na podstawie rzeczywistych danych konta. Można również wykorzystać Planer Słów Kluczowych, który pozwala na wyszukanie i rozszerzenie listy słów kluczowych dla prowadzonej kampanii. Dostęp do Planera uzyskuje się po rozpoczęciu kampanii.
Słowa kluczowe można również wyznaczyć samodzielnie. Tu z pomocą znów przychodzi Google, jednak tym razem pod postacią zwykłej wyszukiwarki. Najpierw należy rozpisać główne frazy, które są powiązane z branżą. Następnie, aby dowiedzieć się jakie dodatkowe słowa można z nimi połączyć wystarczy wpisać pierwszą frazę w okienko wyszukiwarki Google i sprawdzić wyniki listy rozwijanej. W ten sposób można w szybki, prosty sposób sprawdzić najpopularniejsze i najczęściej wyszukiwane zapytania Google.
Organizacja słów kluczowych
Najskuteczniejszym sposobem dotarcia do słów kluczowych Ads jest podzielenie ich na małe, łatwe w zarządzaniu grupy, dzięki czemu można tworzyć unikalne, konkretnie ukierunkowane reklamy dla wielu słów kluczowych naraz. Taka strategia grupowania słów kluczowych zapewnia dobrą organizację struktury konta Google Ads i przygotowuje ją do uzyskania Wyników Jakości. Bardziej zaawansowanym działaniem jest podzielenie utworzonych grup na mniejsze podgrupy, które wykorzystać można do unikalnych reklam dla każdego ukierunkowanego zapytania potencjalnego klienta. To zwiększa szanse na dotarcie do swojej grupy docelowej. Posiadając określone podgrupy łatwiej jest również zweryfikować częstotliwość wyszukiwania każdego ze słów kluczowych. Taką analizę umożliwia Google Ads KeywordTool. Warto wykorzystać te, których liczba odsłon jest najwyższa. Warto również mieć na względzie, że część wyszukiwanych zwrotów jest typowo sezonowa. Fraza „wakacje nad Bałtykiem” będzie więc częściej wyświetlana tuż przed okresem wakacyjnym. Jeśli prowadzi się działalność sezonową, wykorzystanie tego narzędzia może więc być mylące.
Rodzaje słów kluczowych
Słowa kluczowe można skategoryzować na brandowe – określające nazwę marki np. Coca-Cola lub ogólne – posiadające szerszy zakres wyszukiwania. Wykorzystując ogólne słowa kluczowe można wziąć pod uwagę frazy long tail czyli dłuższe, bardziej precyzujące wyniki wyszukiwania oraz ogólne, składające się z jednego dwóch słów. Przykładem słowa kluczowego long tail może być fraza „sprzątanie pomieszczeń biurowych Warszawa”. Zawęża ono wynik wyszukiwania do miejscowości i konkretnej usługi, w odróżnieniu od frazy ogólnej – „sprzątanie”. Wykorzystywanie fraz long tail w kampanii Google Ads jest dobrym pomysłem dla przedsiębiorców działających lokalnie. Podczas tworzenia słów kluczowych w Ads można wykorzystać także wykluczające słowa kluczowe. Dzięki nim, reklama i oferta firmy nie będą wyświetlane dla niektórych zapytań – nawet mimo zbieżnej kategorii. Przykładowo – użytkownik wpisuje w wyszukiwarkę frazę „sprzątanie”. Ma na myśli sprzątanie domu lub ogrodu. Dzięki zastosowaniu wykluczających słów kluczowych, reklama dotycząca oferty firmy zajmującej się wyłącznie sprzątaniem biur, po prostu się nie wyświetli. Słowa wykluczające dodaje się do słów kluczowych z wykorzystaniem minusa przed frazą (-mieszkania; -ogród itp.).
Słowa kluczowe to – jak sama nazwa wskazuje – klucz do sukcesu i rentowności każdej działalności internetowej. Strona firmowa i reklama bogata w umiejętnie rozplanowane treści ubrane we właściwe frazy, ma wyższe predyspozycje do wyświetlania się klientom w pierwszej kolejności, niż ta w której właściciel nie wdrożył zasad SEO.